Paleis op wielen - cover
Paleis op wielen - achterkant

Paleis op wielen

Paleis op wielen - cover
Paleis op wielen - achterkant

Nelleke Noordervliet reist in Paleis op wielen, een nieuw boek in de reeks Spoorslag, met de trein door India. Voor vertrek belandt ze in hellhole Varanasi: het vuil en de chaos zijn er ongeëvenaard. Het contrast met de trein die in Delhi op haar wacht kan niet groter zijn: uitbundige luxe die het de westerse treinreiziger aan niets moet laten ontbreken.

De alledaagse werkelijkheid wordt vakkundig aan het oog onttrokken tijdens de decadente reis. De reizigers zien het nostaligische India, zoals de toeristenfolders het land graag tonen. India is erdoor verworden tot decor, de mensen zijn slechts acteurs. Niet alleen de Indiërs zijn gereduceerd tot een cliché, ook de toerist zelf lijkt niet te kunnen ontsnappen aan de rol die haar is toebedacht in dit theater.

Noordervliet en haar medereizigers proberen zich ieder op hun eigen wijze te verhouden tot het land dat aan hen voorbijtrekt. In een intrigerende mengeling van gewetensvol reisessay en fictie neemt Nelleke Noordervliet de lezer mee op reis door India.

Lees meer >
Over de auteur

Nelleke Noordervliet

Nelleke Noordervliet

Nelleke Noordervliet (Rotterdam, 1945) is alom geprezen als een van de veelzijdigste, stilistisch vaardigste schrijvers in de
hedendaagse Nederlandse literatuur. Ze studeerde Nederlands in Leiden en Utrecht. Rond 1980 begon ze aan een fictief dagboek van Multatuli’s eerste vrouw, barones Everdina Huberta van Wijnbergen. Het boek verscheen uiteindelijk in 1987 als 'Tine of De dalen waar het leven woont'. Vervolgens publiceerde ze veelgeprezen romans als 'Het oog van de engel', 'De naam van de vader', 'Uit het paradijs', 'Pelican Bay', 'Snijpunt' en 'Zonder noorden komt niemand thuis', verhalen en novellen die bijeengebracht werden in 'Veeg teken'. 

Behalve in romans en verhalen uitte Noordervliets belangstelling voor geschiedenis zich ook in boeken als 'Altijd roomboter', over haar overgrootmoeder, en in boeken die ze schreef voor het Rijksmuseum en voor de Amstelhof. In 2012 verscheen de roman 'Vrij man', de geschiedenis van de 17e eeuwse Menno Molenaar, jurist, arts en dubbelspion. In 2013 schreef Nelleke Noordervliet het Boekenweekessay, getiteld 'De leeuw en zijn hemd' en publiceerde ze 'Schatplicht', een essaybundel over de actualiteit van het verleden en de historiciteit van het heden.

In 2018 werd haar oeuvre bekroond met de Constantijn Huygens-prijs. De roman 'De val van Thomas G.' verscheen in 2020 en 'We kunnen dit', haar meest recente roman, verscheen in januari 2022.

Nelleke Noordervliet is columniste voor 'Trouw' en voor OVT. Haar boeken zijn meermaals genomineerd en bekroond en in verschillende talen vertaald. Op maandag 12 september a.s. ontvangt Nelleke Noordervliet de Gouden Ganzenveer 2022.

Voor meer informatie zie www.nellekenoordervliet.nl

Meer boeken van deze auteur
12,99

Je bestelt en rekent af bij:

  • Boekenwereld.com: onze eigen boekwinkel
  • Veilig winkelen, bestellen en betalen
  • Regelmatig gratis e-books
Bindwijze
Paperback
Luisterboek Ebook
Op voorraad
  • Gratis verzending vanaf €19,95
  • Op werkdagen voor 20.00 besteld, binnen 48 uur in huis (NL)
  • Taal: Nederlands
  • ISBN: 9789026365676
  • Pagina's: 72 pagina's

Je bestelt en rekent af bij:

  • Boekenwereld.com: onze eigen boekwinkel
  • Veilig winkelen, bestellen en betalen
  • Regelmatig gratis e-books

Thuiswinkel waarborg

Onze veilige betaalmethoden:
  • Ideal
  • Mastercard
  • VISA
  • Bancontact
Bekijk de inhoud van dit boek ➔

Nelleke Noordervliet reist in Paleis op wielen, een nieuw boek in de reeks Spoorslag, met de trein door India. Voor vertrek belandt ze in hellhole Varanasi: het vuil en de chaos zijn er ongeëvenaard. Het contrast met de trein die in Delhi op haar wacht kan niet groter zijn: uitbundige luxe die het de westerse treinreiziger aan niets moet laten ontbreken.

De alledaagse werkelijkheid wordt vakkundig aan het oog onttrokken tijdens de decadente reis. De reizigers zien het nostaligische India, zoals de toeristenfolders het land graag tonen. India is erdoor verworden tot decor, de mensen zijn slechts acteurs. Niet alleen de Indiërs zijn gereduceerd tot een cliché, ook de toerist zelf lijkt niet te kunnen ontsnappen aan de rol die haar is toebedacht in dit theater.

Noordervliet en haar medereizigers proberen zich ieder op hun eigen wijze te verhouden tot het land dat aan hen voorbijtrekt. In een intrigerende mengeling van gewetensvol reisessay en fictie neemt Nelleke Noordervliet de lezer mee op reis door India.

Dit boek is onderdeel van Spoorslag